Sweden gate

Lämna en kommentar

När jag var barn fick jag sitta och vänta på min kompis rum medan hon åt middag. Det gick ingen större nöd på mig; dels för att alla gjorde så och dels för att hennes pappa jobbade på Allers och hemmet flödade över av skvallertidningar som jag kunde plöja under tiden.

Det här kallas ”Sweden gate” och rullades upp till en internationell skandal på nätet, där hela världen kunde läsa om snåla och asociala svenskar.

Jag lyssnade på måltidsforskaren Rickard Tellströms sommarprat, där han reder ut bakgrunden till att alla svenska barn fick sitta och vänta på rummet när deras kompisar åt middag på 70- och 80-talet.

För det första var matpriserna skyhöga i Sverige på 80-talet. Man köpte inte en massa extra mat bara för att det var billigt, utan var man fyra i familjen inköptes det fyra fläskkotletter and that’s it. Stod bacon och makaroner (en riktig delikatess) på menyn, delade familjen på ett paket bacon, vilket innebar 1- 2 skivor bacon per person.

För det andra var kvällsmåltiden det enda tillfället då familjen träffades, så den tiden fyllde en sammansvetsande funktion.

Dessutom hade barn och vuxna inte samma kontakt utanför hemmet. Föräldrarna kände inte sina barns kompisar på det sättet.

Sist men inte minst har vi den så typiskt svenska tacksamhetsskulden. Bjöd någon mina barn på middag, var jag tvungen att bjuda igen, för rätt ska vara rätt. Svensken är ett vägande och mätande folk.

När vi går ut och äter med kollegorna delas notan rättvis mellan alla. Hur skulle det se ut om man bjöd laget runt på puben? Hur skulle man då kunna veta vems tur det var nästa gång? Vi svenskar blir alldeles konfysa av för mycket givmildhet och vet inte riktigt var vi ska ta vägen med den.

Also sprach Rickard Tellström.

Just nu har Sverige hamnat i betydligt värre blåsväder, vilket nog överskuggat Sweden gate med råge. Visst kan man slå sig för pannan över stolliga rykten på nätet, men jag har ändå en viss förståelse för att de uppstår.

Svensken har länge betraktats som rättrådig, präktig och onåbar. Tacka för att trollen gärna plockar ner sådana på jorden om tillfälle ges.

Lämna en kommentar